Thursday, March 27, 2014

Putus Asa Itu Membunuh



Seorang pekerja di kilang makanan sejuk beku telah terperangkap tanpa tersengaja dalam sebuah bilik sejuk beku. Puas dicuba untuk membuka pintu tetapi tidak berdaya. Dia menjerit, tiada siapa yang mendengarnya.

Kedinginan mula menyerap ke dalam tubuhnya. Dia begitu takut dan bimbang. Siapa yang akan menyelamatkannya?
Setelah ditunggu beberapa lama, tiada siapa pun yang datang. Kali ini pekerja itu benar-benar berputus asa. Dalam hatinya terdetik, kali ini matilah aku.
Dirasakannya kedinginan bilik itu semakin mengigit hingga ke tulang. Setelah berasa yakin tiada siapa yang dating, pekerja itu mengeluarkan sekeping nota dan dia mula menulis…surat wasiat!
Dalam surat wasiat itu dengan sedih dia berpesan dan memberi amanat kepada isteri dan anak-anaknya. Bukan itu sahaja, dia turut menceritakan apa sahaja yang dirasakannya saat itu, termasuk sejuk menggigil yang mencengkam sampai ke tulang.
Keesokan harinya, apabila pintu bilik sejuk itu dibuka oleh beberapa pekerja yang lain, mereka terkejut melihat sekujur mayat terbujur kaku dengan surat wasiat di tangan. Dan mereka lebih terkejut, bagaimana pekerja itu boleh mati? Kerana kesejukan? Tidak, kerana bilik sejuk itu tidaklah sedingin mana. Suis penghawa dingin bilik itu sejak semalam telah dimatikan!
Putus asa menyebabkan ramai manusia mati sebelum mati. Malah ada yang mati berkali-kali sebelum mati yang sebenar. Hiduplah selagi hidup. Berusahalah dan berjuanglah berbekalkan satu harapan. Keep your hope alive!

No comments:

Post a Comment