Sunday, February 23, 2014

Tak perlu mengenali aku. Tiada yang menarik. Aku cuma hamba

Assalamualaikum… Terasa sungguh akhir2 ini aku lebih senang dengan dunia… Dalam erti kata lain aku hanyut dengan dunia! Beberapa hari ini aku serasa ingin diam sediam-diamnya... Kerapuhan hati ini dilanda ujian dunia yang tiada henti singgahnya... Maka, aku harus mencari penguatnya.. Dari setiap sudut aku menilai diri... Di manakah  lompongnya hatiku ini? Namun tidak ku temui... Kosong yang… aku tak bisa terjemahkan sendiri…

Seorang hamba kepada seorang tuan yang kaya raya, yang miliki kemewahan dunia, sangat patuh pada perintah. Pantang tuannya mengarah, lantas dia bangun biar bagaimanapun situasinya ketika itu. Hambanya itu akur, dan tidak membantah, kerana dia sedar, dia cuma hamba yang dibayar gaji oleh tuannya. Jadi tugasnya adalah berkhidmat untuk tuannya. Patuh segala arahan, tunduk pada segala larangan. Jika sebelum masuk bekerja sebagai hamba, dia sedar bahawa dia harus tahu apa yang boleh dia lakukan, dan apa yang tidak boleh dia lakukan. Dia harus sedar akan itu. Dan dia harus berhati-hati. 


Itu kisah seorang hamba.. 
Bagai mana pula dengan kita?
Kita bukan hamba? 
Hakikatnya, kitalah seorang hamba yang sebenar-benarnya hamba.

"Tidaklah Aku jadikan jin dan manusia, kecuali agar mereka beribadah kepada Ku”. (Az-Zariyat: 56)

Siapa yang tidak mengaku sebagai hamba Allah? Kalau ditanya muslim yang ada, semuanya mengaku diri sebagai hamba-Nya.
Tapi dalam pengakuan itu, berapa ramai yang berusaha menjadi hamba yang sebenar-benarnya hamba? Mempunyai rasa patuh kepada perintah Allah? Lihat sahaja isu biasa dikontroversikan. Bilamana Allah menyuruh muslim menjaga solat dan menutup aurat, macam-macam alasan yang ada. Sehingga macam-macam ’defence mechanism’ yang keluar.
"ala, yang pakai tudung tu pun bukannya baik pun”
"yang solat tu pun, buat dosa jugak” 
Soal baik atau tak, itu nombor dua..yang utama, kepatuhan kita.



Ya Allah, akulah manusia yang amat lemah. 
Ampunilah dosa-dosaku...
Sungguh, aku tidak boleh menipu diriku bahawa aku hanya hamba-Mu.

Lemah di hadapan-Mu...


No comments:

Post a Comment